-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7942 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

در ازدواج موقت كه اجازة وليّ با كره شرط است،از آن جاييكه دختر خود را مستقل معرفي مي كند و به تنهايي به مسافرت هاي بيرون شهري مي رود و از لحاظ عقلي و مالي به تمكن و بلوغ رسيده و از نظر سنّي دوازه سال از بلوغ جنسي اش گذشته، ازدواج موقت با او چگونه است؟ احكام محرميّت با ماد رهمسر موقت يا تبديل ازدواج به دائم چگونه است؟ اگر دختر در حين عقد غير مدخوله باشد و عقد فقط به خاطر محرميّت صورت گرفته باشد، چه حكمي دارد؟ اگر دختري از قُبُل با كره نباشد و مورد اطلاع ولي هم نبوده باشد، عقد چه حكمي دارد؟ اگر دختر باكره باشد و ملامسه اي صورت گرفته باشد، بنابر آن كه دختر اظهار استقلال مي كند و مرد داراي همسر دائم باشد و مهريه معنوي باشد، مثل سفر يا آموزش يك فنّ و تخصّص، اين عقد چگونه است؟

در ازدواج موقت و دائم ازن وليّ دختر به فتواي حضرت امام و اكثر فقها شرط است، يعني بدون اجازة ولي صحيح نيست،گرچه دختر از نظر مالي و عقلي مستقل باشد، مگر در مواردي كه دختر موقعيت ازدواج صحيح و سال دارد و خواستگار مناسب براي او مي آيد، ولي اوليا اجازه نمي دهند. در اين صورت اگر شوهر خوبي پيدا شد، فقهاي عظام فرمود هاند اجازة پدر شرط نيست، يا اگر پدر و جدّ پدري غايب باشند، به طوري كه نشود از آنان اذن گرفت و دختر احتياج به شوهر كردن داشته باشد، لازم نيست از پدر يا جدّ پدري اجازه بگيرد.

اگر دختر باكره نباشد، در صورتي كه بكارتش به وسيلة شوهر كردن از بين رفته باشد، اجازة پدر و جدّ لازم نيست، ولي اگر به واسطة زنا از بين رفته، احتياط مستحب آن است كه اجازه بگيرد. اگر بكارتش به واسطة شوهر كردن از بين رفته باشد، ديگر اذن پدر شرط نيست.[1]

اگر كسي با شرايط مذكور با دختر يا زني ازدواج موقت كرد، با مادر او محرم مي شود.

اذن پدر در ازدواج شرط است، چه عقد فقط براي محرميت باشد و چه غير آن.

در ازدواج موقت بايد مهر تعيين شود، خواه مال باشد يا امور معنوي، مانند ياد دادن قرآن يا صنعت. مردي كه داراي همسر دائم است، مي تواند با وجود شرايط با زن يا دختري ازدواج موقت بكند، مگر اين كه در ضمن عقد با همسر دائمش شرط شده باشد كه بدون اجازة او، همسر ديگري نگيرد. اگر چنين شرطي شده باشد، زن دائم مي تواند مانع ازدواج مجدّد شوهرش شود.

اگر مردي با زني ازدواج موقت كرد، مي تواند با خواندن عقد دائم، او را به عقد دائم خود در آورد.

اگر مردي ازدواج موقت كرد، با پايان يافتن مدّت معيّن به يكديگر نامحرم مي شوند، ولي مي توانند دوباره عقد موقت يا دائم بخوانند.

تذكر: بدودن مرد و زن نامحرم در مكان خلوتي كه ديگران نتوانند به آن جا رفت و آمد كنند، حرام است. نگاه به نامحرم و گفتگو با وي به قصد لذّت جنسي حرام است. ازدواج مخفيانه بر فرض وجود شرايط، مفاسد و نگراني هايي به دنبال دارد و ممكن است باعث فروپاشي زندگي شود و كانون گرم خانواده را مبتلا به انواع تنش ها و گرفتاري ها كند.

ازدواج هاي هوسي غالباً پس از مدتي با فروكش كردن هوس، تبديل به جدايي، دعوا و تنش و نگراني هاي دروني مي شود و باعث آبروريزي دو خانواده يا فاميل مي گردد.

اگر ازدواج موقت با هماهنگي زن دائم باشد و در محاضر رسمي ثبت شود، بدون اشكال خواهد بود.







[1]توضيح المسائل مراجع، ج 2، مسئلة 2376 به بعد و ذيل آن ها.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.